Wie zijn we?

Het zorgteam op onze school wordt geleid door zorgcoördinator, mevr. Britta Kestemont. Voor vragen en bezorgdheden kan u haar steeds bereiken:

- per mail op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
- telefonisch via het onthaal van de school op 02 / 512 03 70

Wat doen we?

Het zorgteam heeft verschillende taken:

  1. Eerst en vooral willen we de brede basiszorgmaatregelen voor alle leerlingen versterken.
  2. Ten tweede ondersteunen we het leerkrachtenteam bij het verstrekken van zorg, zowel de brede basiszorg als de verhoogde zorg. We coördineren dus de zorgmaatregelen voor verschillende leerlingen.
  3. We willen ook aansluiten bij de specifieke onderwijsbehoeften van een aantal risicogroepen.

We worden met andere woorden gecontacteerd door ouders met specifieke vragen omtrent bezorgdheden of zorgmaatregelen voor hun zoon/dochter, en tegelijkertijd overleggen we heel regelmatig met onze collega’s omtrent het beginnen, verderzetten of afbouwen van zorgmaatregelen voor leerlingen uit hun klas.

Het is heel belangrijk dat ouders en leerkrachten beide hun input geven bij het opbouwen van dit zorgnetwerk. Ouders zijn hierbij onze partners, leerkrachten vormen de eerstelijnshulp voor de leerlingen. We vinden onze inspiratie voor deze aanpak in het Ignatiaans Pedagogisch Project, met name bij de 2de beweging, ‘Zorg dragen: cura personalis’).

Voor wie worden we ingeschakeld?

Verhoogde zorgmaatregelen

Sommige leerlingen hebben nood aan verhoogde zorgmaatregelen. Deze zorgmaatregelen, die gegroepeerd worden onder de naam ‘Re(mediëren)-Di(fferentiëren)-Co(mpenseren)-DIS(penseren)’ spreken we af met ouders, (eventuele) externe hulpverleners, leerling en collega’s. Samen overlopen we mogelijke maatregelen, afhankelijk van de zorgnood.

Deze ReDiCoDis-maatregelen proberen we toe te passen voor leerlingen met leerstoornissen (dyslexie, dysorthografie, dysfrasie, dyscalculie), motorische stoornissen (dyspraxie of DCD), pervasieve ontwikkelingsstoornissen (ASS), communicatiestoornissen (STOS) of aandachtstoornissen (AD(H)D).

Ook voor leerlingen die niet vallen onder deze stoornissen en voor wie toch extra aandacht nodig is, zetten wij ons in. We denken hierbij aan leerlingen met een tijdelijk (medisch) probleem, met sociale of emotionele zorgnoden.

Ook leerlingen met een denktalent (cognitief sterk functionerende leerlingen) en hun ouders kampen regelmatig met zorgen. De coördinator van de werking voor CSF-leerlingen is mr. Kobe Kennes. (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.). Op onze website vindt u meer uitleg over deze werking.

 

Huiswerkklas

Leerlingen van het 1ste of 2de jaar die problemen hebben met het ontwikkelen van een studieplanning en –methode en die hiervoor thuis niet altijd de ondersteuning kunnen krijgen, kunnen op uitnodiging van het zorgteam ook in de huiswerkklas worden opgenomen.

In de huiswerkklas werken 2 begeleidende leerkrachten samen met de leerlingen aan een studieplanning en een studiemethode per vak. Ze kunnen vragen stellen bij de leerstof en worden ook opgevraagd door de begeleiders.

We houden het aantal leerlingen in de huiswerkklas bewust laag. Slechts 15 à 20 leerlingen worden toegelaten.

Een uitnodiging voor de huiswerkklas komt er op vraag van de klassenraad of de ouders. Deze vraag kan voorgelegd worden aan het zorgteam op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Heroriëntering

Samen met de klassenraad en het CLB bekijken we indien nodig in het loop van het schooljaar of we leerlingen kunnen helpen met het heroriënteren. Samen met ouders, titularis, vakleerkrachten en CLB zoeken we naar de beste opties volgens de talenten van hun zoon/dochter.

Indien u zelf op zoek bent naar de best passende studierichting, kunt u op deze website van de Vlaamse overheid alvast met een zoekrobot veel nuttige informatie vinden: www.onderwijskiezer.be