In de Renaissance werd naar de Oudheid teruggegrepen, niet alleen naar de Romeinse Oudheid. Erasmus bijvoorbeeld stichtte (samen met anderen) in Leuven het Collegium Trilingue dat onderwijs in zowel Latijn, Oud-Grieks als Hebreeuws voorzag - hijzelf had als kind in een typisch middeleeuwse opleiding al hopen Kerklatijn gehad. Het idee achter die nadruk op kennis van al die oude talen, was om allerlei bronnen uit de Oudheid beter te kunnen ontsluiten. Grote humanisten zoals Erasmus en Thomas More wilden terugkeren 'ad fontes'.
In het kader van de naschoolse activiteiten die dit schooljaar georganiseerd worden door de leerlingenraad voor de 5e en 6e jaars, brachten een twintigtal leerlingen een bezoek aan de tentoonstelling Utopia in Museum M te Leuven. De leerlingen werden ondergedompeld in deze periode vol ontdekkingen, vernieuwingen en idealen. Wie zou er niet op zo'n utopisch, haast paradijselijk eiland Utopia willen leven zoals Thomas More dit 500 jaar geleden in zijn wereldberoemde werk beschrijft ? Is Utopia utopie of werkelijkheid? Het blijft nog steeds een prangende vraag voor ieder van ons. De drang naar het onbekende en het dromen van de ideale wereld lieten onze leerlingen Utopia op een bijzondere manier beleven.